سبد خرید شما خالی است.
آشنایی با سیستم جلو بندی خودرو
آشنایی با سیستم جلوبندی خودرو, سیستم جلوبندی یکی از مهمترین اجزای خودرو است که وظیفهی کنترل و هدایت خودرو را بر عهده دارد. این سیستم شامل مجموعهای از اجزا و تجهیزات است که به هم ترکیب شدهاند تا خودرو را بتوان به درستی کنترل کرد.
این اجزا شامل موارد زیر میشوند:
تعلیق: این شامل تعلیق جلو و عقب خودرو، چرخها، ترمزها و سیستم فرمان میشود. تعلیق برای جذب شوک و لرزهها و تضمین راحتی در رانندگی اهمیت دارد.
ترمزها: ترمزها عملکرد مهمی در جلوبندی دارند. ترمزهای جلویی و عقبی به کنترل سرعت و توقف خودرو کمک میکنند.
سیستم فرمان: سیستم فرمان به راننده این امکان را میدهد که جهت و جلوی خودرو را کنترل کند. این سیستم معمولاً با استفاده از یک دنده به محور چرخها اتصال داده میشود.
تایرها و چرخها: تایرها و چرخها نقش مهمی در جلوبندی دارند. طراحی، اندازه و وضعیت تایرها میتواند تأثیر زیادی بر کنترل و عملکرد خودرو داشته باشد.
سیستم ABS (ضد قفل ترمز): این سیستم از قفل شدن چرخها در هنگام ترمز زدن جلوگیری میکند و به بهبود کنترل خودرو در شرایط خشک یا بیرون از جاده کمک میکند.
سیستم تراکشن کنترل: این سیستم به ترتیب توان چرخها و جلوبندی خودرو را بهبود میبخشد، به ویژه در شرایط آب و هوایی نامساعد.
سیستم جلوبندی برای ایمنی و کنترل بهتر خودرو بسیار حیاتی است. حفظ تمام اجزای این سیستم و نگهداری منظم آن از اهمیت بسیاری برخوردار است تا خودرو به درستی عمل کند.
تفاوت میان سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو چیست؟
سیستم تعلیق و سیستم جلوبندی خودرو دو اجزای مختلف و اصولی در خودرو هستند، هر کدام وظایف مختلفی دارند:
سیستم تعلیق:
وظیفه اصلی سیستم تعلیق، جذب لرزهها، شوکها و اضطرابهای جاده است. این سیستم از اجزا مانند تعلیقها، چرخها، فنرها و تعلیقهای هوا تشکیل شده است.
سیستم تعلیق به ارتفاع خودرو نیز اهمیت میدهد و میتواند ارتفاع خودرو را تنظیم کند.
این سیستم بر راحتی و ارتاحت راننده و سرعت خودرو تأثیر میگذارد.
سیستم جلوبندی:
وظیفه اصلی سیستم جلوبندی، کنترل جهت و جلوی خودرو است. این سیستم از اجزا مانند سیستم فرمان، تعلیق جلو، چرخها و ترمزها تشکیل شده است.
سیستم جلوبندی به راننده این امکان را میدهد که خودرو را به درستی هدایت کند و جهت حرکت را تعیین کند.
از جمله وظایف این سیستم کنترل سرعت، تغییر مسیر و توقف خودرو به درستی است.
بنابراین، تفاوت اصلی میان سیستم تعلیق و سیستم جلوبندی در وظایف و اهداف آنهاست. سیستم تعلیق بیشتر به تراکشن و راحتی در رانندگی میپردازد، در حالی که سیستم جلوبندی به کنترل و هدایت خودرو توجه میکند.
این دو سیستم با هم ترکیب شدهاند تا عملکرد کامل و ایمنی خودرو را ارتقاء دهند.
اجزای تشکیل دهنده جلوبندی خودرو
سیستم جلوبندی یک خودرو از چندین اجزا و تجهیزات تشکیل شده است. این اجزا با هم ترکیب شدهاند تا خودرو به درستی کنترل و هدایت شود. اجزای تشکیلدهنده سیستم جلوبندی عبارتند از:
سیستم فرمان:
شامل دنده فرمان، میله فرمان و سیستم میکانیکی/هیدرولیک/الکتریکی است که به راننده اجازه میدهد تا جهت حرکت خودرو را کنترل کند.
تعلیق جلو:
این شامل تعلیق جلویی، آمورتیسورها، فنرها و سیستمهای مرتبط است که برای جذب شوکها و لرزههای جاده و ایجاد راحتی در رانندگی نصب میشود.
ترمزها:
ترمزهای جلویی از نوع دیسک یا طبقه بندی میشوند و برای کنترل سرعت و توقف خودرو بسیار اهمیت دارند.
چرخها:
چرخها با تایرها مرتبط هستند و به ایجاد تماس با جاده و انتقال حرکت خودرو از موتور به جاده کمک میکنند.
تایرها:
تایرها ارتباط مستقیم با جاده دارند و به تراکش، ترمزگذاری و کنترل خودرو در شرایط مختلف آب و هوا کمک میکنند.
سیستم ABS:
این سیستم برای جلوگیری از قفل شدن چرخها در هنگام ترمز زدن استفاده میشود و به افزایش کنترل خودرو کمک میکند.
سیستم تراکشن کنترل:
این سیستم به بهبود تراکش چرخها و جلوبندی خودرو در شرایط آب و هوایی نامساعد کمک میکند.
راکت:
راکت نقش اصلی در انتقال حرکت از موتور به چرخها ایفا میکند و بر روی چرخها نصب میشود.
همه این اجزا با هم تعامل دارند تا خودرو به درستی کنترل و هدایت شود و راننده قادر به کنترل جهت، سرعت و توقف خودرو باشد.
آشنایی با سیستم جلوبندی خودرو
حرف آخر
امیدواریم که شما عزیزان از این وبلاگ استفاده لازم را برده باشید.
پیشنهاد میکنیم دیگر وبلاگ های ما را نیز مطالعه بفرمایید..