سبد خرید شما خالی است.
اویل پمپ چیست و کاربرد آن
اویل پمپ چیست, اویل پمپ یکی از قطعات مهم موتور خودرو می باشد که آشنایی با عوامل خرابی آن باعث افزایش طول عمر و کارایی بالاتر آن خواهد شد . اویل پمپ همان پمپ روغن می باشد . این قطعه ، روغن موجود در موتور را به مدار روغن کاری پمپ می کند و جریان روان سازی موتور را فعال می کند.
وظیفه سوپاپ فشار اویل پمپ چیست؟
سوپاپ فشار، فشار روغن مدار را ثابت نگه می دارد، زمانی که فشار زیاد شود باعث پایین آوردن فشار روی فنر سوپاپ می شود.
سوپاپ بر روی پوسته اویل پمپ ساخته می شود. در نوع دیگر سوپاپ فشار را خارج از ساختمان اویل پمپ و روی پایه فیلتر می سازند تا به راحتی مورد بازدید و بررسی قرا گیرد.
وظیفه سوپاپ اطمینان اویل پمپ چیست؟
اگر فیلتر روغن خودرو به موقع تعویض نگردد کاغذ فیلتر از آلاینده ها اشباع می شود و موجب مسدود شدن مسیر عبور روغن می گردد.
این عامل باعث شده تا فشار پشت فیلتر بالا رفته و برای جلوگیری از صدمات بیشتر اجازه عبور روغن فیلتر نشده را به داخل موتور می دهد.
باید به این نکته توجه کرد که عبور روغن فیلتر نشده باعث می شود تا آلاینده ها وارد موتور شده و به مرور سبب آسیب دیدن اجزای داخلی موتور می شود بنابراین بهتر است جهت جلوگیری از هرگونه خسارت احتمالی با هر بار تعویض روغن، فیلتر روغن را نیز تعویض کرد.
کاربرد اویل پمپ چیست؟
زمانی که پیستون در داخل سیلندر در حال حرکت است، بین سیلندر و رینگ های پیستون اصطکاک صورت می گیرد. برای جلو گیری از این اصطکاک، قفل شدن و آسیب دیدن این سطوح روغن پمپ مورد استفاده قرار می گیرد. فشار شدیدی بین رینگهای پیستون و سیلندر وجود دارد.
اویل پمپ یا پمپ روغن وسیله ای است که در داخل بلوک سیلندر قرار دارد و وظیفه آن روانسازی و روغن کاری موتور می باشد. اویل پمپ ها نقش بسیار مهمی در طول عمر موتور دارند.
دسته بندی اویل پمپ ها
اویل پمپ دنده ای : دارای دو عدد چرخ دنده می باشد که کنار همدیگر روی دو محور موازی قرار می گیرند. یکی از آنها محرک بوده و حرکت خود را از محور پمپ متصل به میل بادامک یا میل لنگ می گیرد.
چرخ دنده محرک، دنده هرزگرد متحرک را به گردش در می آورد. با چرخش آنها در یک قسمت از پمپ فضای بین دنده ها زیاد و به تبع آن فشار کم می شود.
بنابراین مجرای مکشی روغن از کارتر، در آن ناحیه قرار می گیرد و در طرف مقابل فضای بین دنده ها کاهش یافته و روغن بین آنها تحت فشار زیادی قرار می گیرد. با طراحی مجرای خروجی در این قسمت، روغن تحت فشار به مدارهای روغن کاری ارسال می شود.
اویل پمپ موتوری: این نوع پمپ نسبت به اویل پمپ دنده ای پیشرفته تر است و با دبی(حجم روغن ارسالی) بیشتری کار می کند .
یک موتور محرک به پمپ متصل می شود و به آن موتور داخلی می گویند .
موتور خارجی که متحرک است نسبت به موتور داخلی چرخش می کند. چرخش آنها باعث کم و زیاد شدن فضای بین موتور می شود.
در قسمت مکش لوله ورودی و در قسمت تراکم، لوله خروجی را قرار می دهند. موتور خارجی با موتور داخلی هم مرکز نیستند.
پمپ سوزنی : بیشتر در موتور سیکلت ها کاربرد دارد که توسط یک پلانچر و فنر روغن ارسال می شود.
oil pump خودرو
یک موتور پمپ کننده روغن است که داخل بلوک سیلندر قرار دارد. نیروی خود را بطور غیر مستقیم و بوسیلهی واسطه از موتور میگیرد این واسطهها بسته به نوع موتورها متغییر هستند که شامل میل لنگ، میل بادامک، میل سوپاپ و یا محور دلکو میباشند.
روغن، اصطکاک بین قطعات داخل سیلندر و سر سیلندر را به حداقل میرساند. به این صورت که یک فیلم نازک از روغن مابین دیوارهی خارجی پیستون و دیواره داخلی بوش سیلندر قرار میگیرد و عمل خنک کاری و روانکاری را انجام میدهد.
این روغن از طریق کانالها به قسمت بالای سر سیلندر هم میرسد یعنی پشت سوپاپها. در این قسمت روغن اطراف میل سوپاپ قرار میگیرد و اگر لاستیک های ساق سوپاپ مشکل پیدا کند روغن به محفظه احتراق نفوذ کرده و عمل روغن سوزی صورت میپذیرد.
اویل پمپ ماشین چیست؟
در واقع اویل پمپ مثل قلب در بدن انسان است، اگر لحظه ای وظیفه اش را انجام ندهد، سیستم وابسته به آن سریع از کار می افتد. اویل پمپ نیرویش را از موتور می گیرد البته به صورت مستقیم این عمل صورت نمی گیرد بلکه با واسطه نیرو می گیرد. این واسطه ممکن است محور دلکو یا دنده میل سوپاپ باشد، این مسئله بستگی به نوع طراحی موتور دارد.
پمپ روغن چیست؟
گاهی بخش های مختلف و سیستم های متعدد خودرو به صورت اختصاصی از یک اویل پمپ و محفظه روغن مخصوص بهره می برند. برای مثال,سیستم فرمان سیستم تعلیق و جلوبندی هر یک پمپ روغن خود را دارند.
این پمپ ها و محفظه های روغن و مسیر های انتقالشان در کنار هم سیستم روانکاوی خود را تشکیل می دهند که به آن سیستم روغن کاری گفته می شود.
وسیله ای است که روغن موجود در موتور را به مدار روغن کاری پمپ کرده. و جریان روانسازی موتور را ایجاد می کند. موتور از پیچیده ترین قسمت های هر خودرویی می باشد.
خودرو سازان برای بهبود عملکرد و راندمان آن تلاش زیادی انجام می دهند.
قطعاتی که در پیشرانه خودرو وجود دارند در فشار و دمای کاری بالایی قرار دارند. و سرعت حرکت این قطعات در پیشرانه بسیار بالا است.
هنگامی که پیستون درون سیلندر حرکت می کند اصطکاک شدیدی بین قطعات اتفاق می افتد. و باعث مستهلک شدن قطعات می شود.
روغن موتور وظیفه خنک سازی این قطعات را برعهده دارد. برای به جریان در آوردن روغن موتور نیاز است اویل پمپ یا همان پمپ روغن آن را در بین قطعات به جریان در آورد.
این پمپ درون بلوک سیلندر قرار می گیرد. و روغن را از محفظه کارتل گرفته و درون شیار ها و مسیر های مشخص شده برای جریان روغن درون بلوک سیلندر می ریزد.
اویل پمپ چه وظیفه ای در خودرو دارد؟
اویل پمپ یا همان پمپ روغن وسیله ای است که روغن موجود در موتور را به مدار روغن کاری پمپ کرده و جریان روانسازی موتور را ایجاد می کند. این وسیله معمولاً در داخل بلوک سیلندر قرار دارد.
این وسیله روغن را پس از فرستادن به سمت فیلتر به مدار روغن کاری پمپ می کند.
حرف آخر
امیدواریم که شما عزیزان از این وبلاگ استفاده لازم را برده باشید.
پیشنهاد میکنیم دیگر وبلاگ های ما را نیز مطالعه بفرمایید.