سبد خرید شما خالی است.
بالانس چرخ چیست و چه اهمیتی دارد؟
بالانس چرخ چیست, آنچه مسلم است اینکه تایر ها تنها قطعات خودرو می باشند که به جاده متصل هستند. در واقع می توان گفت که هر چقدر هم موتور و دیگر اجزای ماشین پر قدرت باشند بدون چرخ ها هیچ کدام از این ها فایده ای ندارند. بدون چرخ ها هیچ کدام از این قطعات فایده ای ندارند. به طور حتم می توان گفت که چرخ ها از اصلی ترین اجزای سیستم تعلیق خودرو می باشند.
تایر ها تنها بخشی از خودرو می باشند که تمام نیروی وزن خودرو را به زمین منتقل می کنند و هر نوع خرابی در مورد جاده ها ابتدا به چرخ های ماشین وارد می شود. چنین مقدمهای گفته شد تا بتوانیم شما مخاطبین گرامی سایت استوک پارت خلیج را با اهمیت بالانس چرخ در خودرو آشنا کنیم.
تعادل چرخ یا همان بالانس چرخ به پخش نیروی یکسان به همه ی محیط چرخ را می گویند.
آنچه مشخص است خودروهای امروزی نسبت به نسلهای پیشین خود از تکنولوژی ساخت پیشرفته تری برخوردارند؛ این موضوع باعث شده تا به طور معمول خودروهای مدرن امروزی علاوهبر مصرف سوخت کمتر و امنیت بیشتر، از سیستم فنربندی توانمندتری نیز برخوردار باشند.
در این خودروهای مدرن بالانس چرخها نیز بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است، به نحوی که کمترین عدم همسانی میان تایرها باعث ارتعاشات فراوان بدنه و فرمان خودرو میشود.
بالانس چرخ چیست؟
یکی از الزامات در سرویسهای دورهای که توسط شرکتهای سازنده خودرو هم پیشنهاد میشود، بالانس نمودن چرخهای خودرو می باشد. در خیلی مواقع بالانس چرخ با میزان فرمان خودرو اشتباه گرفته میشود.
این در حالی است که بالانس بودن چرخ به معنای توزیع یکسان و یکنواخت وزن در محیط چرخ بوده و میزان فرمان به معنا یکسان بودن اندازه دهانه جلو و دهانه عقب در چرخ های جلو خودرو است.
بهطورکلی هر خودرو به طور معمول دارای 4 تایر و رینگ می باشد که برای بهرهمندی مطلوب از آنها باید اندازه، جنس، وزن و نوع رینگ و لاستیکها باهم یکی باشد.
در خیلی مواقع باوجود همه گزینههای فوق باز در هنگام رانندگی متوجه لرزش در فرمان و یا بدنه خودرو میشوید.
علت لرزش لاستیک ها چیست؟
در اثر مرور زمان لاستیکهای خودرو به علت ناهمواری جادهها و یا دستاندازهای جادهای دچار فرسایش و یا ناهماهنگی میشوند شما میتوانید برای رفع این مشکل اتومبیل خود را بالانس کنید.
تعمیرکار پس از بررسی دقیق از سلامت رینگها و لاستیکها در بخشهایی از رینگ وزنههای کوچک سربی قرار میدهد تا وزن در تمام سطح چرخ یکسان باشد. درواقع بالانس چرخ همان وزنههای کوچک سربی هستند که وزن را در همه جای محور چرخ بهطور یکسان توزیع میکنند.
دلیل اهمیت بالانس چرخ خودرو
شاید برایتان پیشآمده باشد که در حین حرکت لرزشهایی در خودرو خود احساس کنید؛ در اکثر مواقع عامل این لرزش، بالانس نبودن چرخ ها است که در طول زمان خود را نمایان میکند، هر چه بیشتر با چرخ های بالانس نشده حرکت کنید، لاستیکها و قطعات جلوبندی آسیب بیشتری میبینند.
اگر در حین حرکت با سرعتپایین متوجه لرزش فرمان خودرو شوید؛ پس بیشک چرخهای جلویی خودرو شما باید بالانس شوند، اما اگر این اتفاق در سرعتبالا رخ دهد شما باید علاوهبر چرخ های جلو، چرخهای عقب را هم بالانس کنید.
سرویس بهموقع و جابجایی چرخ ها چه بهصورت ضربدری و یا افقی میتواند در سلامت چرخ های خودرو شما بسیار موثر باشد.
گاهی ممکن است بالانس نبودن چرخ ها به خاطر رینگ معیوب باشد؛ رینگ درواقع همان قطعه فلزی است که تایرها به روی آن سوار میشوند.
گاهی آسیب به رینگ ممکن است به علت نقص در تولید و یا صدمه در حین حملونقل باشد بههرحال خرابی رینگ هر چه که باشد یکی از عوامل به هم زدن بالانس چرخ خودرو است؛ اما همیشه مقصر ماجرا رینگها نیستند بلکه انحراف ابعاد چرخ از دایره کامل و یا یکسان نبودن سختی چرخ ها میتواند دلیلی برای برهم زدن بالانس چرخ خودرو شما باشد.
فرقی ندارد بالانس نبودن چرخ به خاطر رینگ معیوب باشد و یا تایر نامناسب درهرصورت بالانس نکردن چرخ ها میتواند باعث ایجاد لرزش فرمان، لرزش در بدنه خودرو و خرابی جلوبندی خودرو شود.
هر چه تایر و رینگهای ساختهشده مدرنتر و باکیفیتتر باشد برهم ریختگی بالانس هم کمتر میشود.
انواع بالانس چرخ
بهطورکلی بالانس چرخ خودرو از جمله سرویسهایی است که باید بهصورت متناوب و دورهای انجام شود؛ معمولا هر 8000 کیلومتر یکبار این سرویس شارژ میشود. برای اینکه چرخ خودرو خود را بالانس کنید به دستگاه مناسب و فرد آموزشدیدهای نیاز دارید.
دستگاه بالانس خودرو باید بتواند در حالت چرخش و سکون، کار خودرا انجام دهد تا نتیجه مطلوب و دقیقی از سرویس خود داشته باشید.
البته دستگاههای بالانس امروزی به دلیل الکترونیکی بودنشان از دقت بسیار بالایی برخوردار هستند. به طور معمول بالانس کردن چرخ خودرو به دو صورت استاتیکی و دینامیکی انجام میشود:
در روش استاتیکی چرخ به روی یک محور افقی قابل گردش نصب میشود.
در این حالت وقتی چرخ دارای نامتعادلی باشد آن بخش که وزن بیشتری دارد در قسمت پایین دستگاه قرار میگیرد.
تعمیرکار با نصب وزنه سربی در نقطه مقابل این تعادل را برقرار میکند.
در روش دینامیک این روش علاوه بر مراحل روش استاتیکی، عدم توازن دینامیکی که بهصورت لرزش خودرو و فرمان است را رفع میکند. برای این منظور چرخ ها در صفحه تقارن عمود قرار گرفته و عدم بالانس آنها در این حالت رفع میشود.
حرف آخر
امیدواریم که شما عزیزان از این وبلاگ استفاده لازم را برده باشید.
پیشنهاد میکنیم دیگر وبلاگ های ما را نیز مطالعه بفرمایید..