سبد خرید شما خالی است.
بدنه و اتاق خودرو چیست؟
بدنه و اتاق خودرو چیست, تمامی اجزا و قطعات خودرو در اتاق و بدنه خودرو نصب می شوند. اتاق خودرو بسیار گسترده و پیچیده می باشد ، در این صفحه ، مروری در رابطه با اتاق خودرو خواهیم داشت.
برای شروع از شاسی شروع می کنیم ، شاسی دقیقا مانند اسکلت خودرو می ماند ، قطعه ای یکپارچه و منظم که وظیفه مهمی بر دوش دارد.
سیستم تعلیق ، فرمان ،چرخ ها و اکسل بر روی شاسی نصب می شوند.
پس از نصب اجزا و قطعات گفته شده در بالا ، بدنه خام ماشین ، سیستم انتقال قدرت ، دیفرانسیل ، موتور و سیستم اگزوز روی شاسی نصب می شوند.
بعد از نصب اجزای اصلی مانند سیستم تعلیق ، بدنه ، موتور و … قطعات مختلف برقی ، مکانیکی و تزئینی مثل چراغ ها ، رودری ها ، شیشه ها ، صندلی ها و … در جای مخصوص خود نصب می شوند و یک خودروی کامل را تشکیل می دهند.
در بسیاری از خودرو های سواری به علت کاهش وزن و مصرف سوخت و دلایل اقتصادی دیگر خودرو را بدون شاسی می سازند. و قطعاتی که بر روی شاسی نصب می شوند را به جای شاسی روی بدنه خودرو نصب می کنند. البته در چنین خودرو هایی سطح زیرین ماشین را بسیار مستحم تر از سایر قسمت های آن می سازند.
چون این قسمت بدنه باید مقاومت شاسی را داشته باشد باید بسیار محکمتر ساخته شود.
در نظر داشته باشید تمام قسمت های بدنه ، که وظایف سنگین به عهده دارند ، مثلا محل نصب اجزای سیستم تعلیق ، گیربکس ، موتور و… مستحکم و قطور ساخته می شوند تا تحمل وزن یا نیروی زیادی که این اجزا به آنها وارد می کنند را داشته باشند.
اتاق خودرو به چند دسته تقسیم می شود؟
تا اینجا می توانیم نتیجه گیری کنیم که اتاق خودرو را می توان به دو مدل یا دو نوع تقسیم کرد.
۱- اتاق همراه با شاسی که کلا شامل بدنه ، تعلیق و شاسی می باشد.
۲- اتاق بدون شاسی که کلا شامل بدنه و تعلیق می باشد.
اکثر خودروهایی که مشاهده می کنید به علل فنی و اقتصادی بدون شاسی تولید شده اند و تعداد کمی از خودروها دارای شاسی هستند ، اما علت وجود شاسی در بعضی از خودروها چیست ؟ در ادامه ، به علت و نوع خودروهایی که همراه شاسی تولید شده اند خواهیم پرداخت.
خودروهایی که با شاسی تولید شده اند
بسیاری از خودروهای قدیمی با شاسی تولید شده اند علت تولید خودرو با شاسی در گذشته به این علت بوده که اولا در آن زمان مباحث اقتصادی و مسائل رقابتی بین خودروسازان به اندازه ای که امروز هست نبوده ، به علاوه طراحی خودروهای بدون شاسی با توجه به تکنولوژی های آن زمان کمی سخت بوده ولی با گذر زمان ، تکنولوژی ، ابزار آلات و دانش طراحی خودرو پیشرفت کرده است. همچنین رقابت بین خودروسازان شدت بیشتری یافته و روز به روز تمایل به تولید خودروهای سواری بدون شاسی بیشتر شده است.
دلیل دیگر استفاده از خودروهای شاسی دار ، مقاومت بیشتر آنها در برابر وزن زیاد می باشد به همین دلیل معمولا خودروهایی که برای تحمل وزن زیاد طراحی می شوند را به همراه شاسی تولید می کنند مانند کامیون ها و اکثر وانت های سنگین.
در بعضی از خودروهای شاسی بلند نیز ممکن است از شاسی استفاده کنند خصوصا خودروهای شاسی بلندی که برای قابلیت های آفرودی بهتر طراحی شده باشند ، می بایست تحمل ضربات و نیروهای بیشتری را داشته باشند و در این موارد نیز تحمل خودروهای شاسی دار از خودروهای بدون شاسی بیشتر می باشد .
در بعضی از خودروهای خاص و غیر معمول نیز از شاسی استفاده می کنند مانند خودروهای دست ساز ، بعضی از خودروهای اسپرت و … به دلیل طراحی راحت تر ممکن است از شاسی استفاده کنند.
مثلا بخواهند خودرویی مسابقه ای طراحی کنند که جنس بدنه آن می بایست برای شتاب گیری بهتر فوق سبک باشد ، در این حالت شاسی فولادی یا آلومینیومی به همراه بدنه پلاستیکی یا کامپوزیتی در آن به کار می برند.
حرف آخر
امیدواریم که شما عزیزان از این وبلاگ استفاده لازم را برده باشید.
پیشنهاد میکنیم دیگر وبلاگ های ما را نیز مطالعه بفرمایید.