سبد خرید شما خالی است.
لرزش موتور و دلایل آن
دلایل لرزش موتور خودرو چیست, از آنجایی که موتور در حال طبیعی مقداری لرزش دارد و در حین حرکت خودرو تکان میخورد قطعهایی بنام دسته موتور که با توجّه به نوع خودرو در طراحیهای متفاوت و تعدادهای متفاوت به موتور وصل میشود.
به عنوان تکیه گاه برای موتور، لرزش موتور را میزان زیادی میگیرند. دسته موتور از قطعات پر استهلاکی است که با توجّه به نوع و سبک رانندگی و شرایط جادهایی که در آن رانندگی میکنید دچار فرسودگی و پارگی میشود که نتیجه آن لرزش شدید موتور می شود.
با پاره شدن یک دسته موتور بهتر است سریعاً نسبت به تعویض آن اقدام کنید تا دسته موتورهای دیگر دچار آسیب نشوند.
در صورت مشاهده لرزش موتور بهتر است در ابتدا به دسته موتورها سر بزنید.
لرزش موتور ماشین در حالت ایستاده چه دلیلی دارد؟
علت لرزش موتور در حال بیکار و یا در زمانی که دنده خلاص است یعنی هیچ نیرویی از موتور به چرخها منتقل نمیشود میتواند به دلیل نقص قطعات زیر باشد.
وایرها
وایر شمع قطعهایی در موتور خودرو میباشد که وظیفه دارد برق را از کوئل به شمع رساند؛ سلامت این قطعه تاثیر مستقیمی در کارکرد شمعها دارد. امروزه در ساخت خودروهای جدید وایرها حذف شدهاند و عمل انتقال برق به شمع مستقیماً از کوئل صورت می گیرد. در خودروهای قدیمیتر که این قطعه وجود دارد ضمن وظیفهایی که دارد از نفوذ آب و رطوبت به محل اتصال به کوئل یا شمع جلوگیری میکند.
خرابی وایر میتواند قدرت موتور را کم کند و باعث افزایش دمای موتور شود. با افزایش مصرف سوخت در پی خرابی وایر سوخت ناقص اتفاق میافتد که اصطلاحاً به آن خام سوزی میگویند که باعث لرزش موتور در حالت ایستاده میشود.
برای افزایش عمر وایر از شکستن و خم کردن آنها دوری کنید؛ همچنین از بریدن سر کابل و سوار کردن دوباره روکش روی آن پرهیز کنید.
تسمه تایم
هرچقدر که زمانبندی و برنامهریزی در کارهای یک فرد میتواند انجام وظایف آن شخص را بهتر کند، موتور خودرو هم باید زمانبندی و برنامهریزی داشته باشد تا در مراحل مختلف باعث چرخش میللنگ گردد. این برنامهریزی توسط تسمهتایم یا تسمه تایمینگ که قطعهایی در پیشرانه است انجام میشود.
این تسمه ساختار پلاستیکی دارد و رابطی بین میللنگ و میلبادامک میباشد؛ این قطعه طوری تنظیم میشود که همزمان با چرخش میللنگ باعث چرخش میلبادامک یا میلسوپاپ میشود .
البته باعث حرکت سوپاپها نیز میشود. هرگونه اتفاق و آسیب به تسمهتایم باعث اختلال در کارکرد موتور میشود؛ به این دلیل که زمانبندی باز و بسته شدن سوپاپها بهم میریزد.
سیستم اگزوز
قطعهایی میباشد که واکنشهای شیمیایی ایجاد شده در سیلندرها را به بیرون از ماشین منتقل می کند و در تمام وسایل نقلیه موجود میباشد.
علاوه بر این اگزوز وظیفه دارد صدای گازهایی که در احتراق موتور تولید میشود را کاهش دهد.
این قطعه دارای استهلاک کمتری نسبت به دیگر قطعات اصلی موتوری میباشد؛ امّا به هر حال میتواند بر اثر شکسته شدن بستهای منبع، پوسیده شدن تیغههای داخل منبع، شکستگی حلقه اتصال منبع و پوسیده شدن و سوراخ شدن قطعات اتصال اگزوز یا منبع کارایی خود را ازدست بدهد.
همچنین رطوبت هوا میتواند باعث خرابی زودرس این قطعه شود اگر شهری که در آن زندگی میکنید دارای رطوبت بالایی میباشد بهتر است از سلامت این قطعه مطمئن شوید.
دریچه گاز در موتور احتراق داخلی وظیفهی کنترل میزان گشتاور و توان خروجی موتور تحت کنترل دریچه گاز میباشد که در دو نوع مکانیکی و برقی بسته به نوع خودرو وجود دارد.
این قطعه با استفاده از یک شیر پروانهایی و تغییر زاویه آن میزان جریان هوای ورودی به موتور را تنظیم میکند. میزان پاشش سوخت نیز متناسب با این میزان هوا کاهش پیدا میکند و توان و گشتاور خروجی موتور تنظیم میشود.
هرگونه نقص در دریچه گاز لرزش موتور و ریپ زدن خودرو را به همراه دارد.
سوخت ناخالصیهای مختلف در سوخت و عدد اکتان پایین به راحتی میتواند لرزش موتور را بوجود بیاورد. اگر موتور خودروی شما از آن دسته موتورهای جدید میباشد بهتر از سوخت با کیفیت و با عدد اکتان بالا استفاده کنید و اگر ناچاراً به سوخت با عدد اکتان پایین مجبور شدید حتماً از مکملهای سوخت معتبر و شستشو دهندههای سیستم انژکتور استفاده کنید.
روغن موتور
برای بهبود عملکرد موتور نیاز به روغن موتور میباشد که ترکیبات پیچیده ایی دارد و از روغن پایه و افزودنیها تشکیل شده است؛ در واقع روغن موتور یک عنصر ضروری برای موتور خودرو است.
اگر روغن موتور بیکیفیت و نامرغوب و یا کم باشد در بلند مدّت باعث لرزش موتور خواهد شد؛ همچنین عمل روانکاری برای کاهش اصطکاک، حرارت و سایش بین اجزای مکانیکی به درستی انجام نخواهد شد.
حرف آخر
امیدواریم که شما عزیزان از این وبلاگ استفاده لازم را برده باشید.
پیشنهاد میکنیم دیگر وبلاگ های ما را نیز مطالعه بفرمایید..