سبد خرید شما خالی است.
دلیل روغن ریزی خودرو
علت روغن ریزی ماشین چیست, روغن ریزی خودرو و نشت آن از بخش موتوری ماشین یکی از شایع ترین خرابی های خودرو می باشد که در صورت اهمیت ندادن به آن ماشین دچار مشکلات بیشتری می شود؛ زیرا وجود روغن در قسمت گیربکس یکی از اساسی ترین مواردی است که باید در خودرو در نظر گرفته شود و همچنین کمبود روغن باعث به وجود آمدن مشکلات در موتور و گیربکس خودرو و پایین آمدن عمر آنها می شود.
حتی ممکن است گاهی نشتی روغن به خرابی کامل پیشرانه و جعبهدنده منجر شود و نیاز به تعمیر اساسی یا تعویض آنها را داشته باشد.
بر همین اساس، تصمیم داریم تا در مطلب پیش رو، به بررسی این موضوع بپردازیم و علل روغنریزی خودرو و راههای رفع آن را به اطلاع شما برسانیم.
انواع روغن ریزی موتور خودرو
روغن در اکثر قسمت های اصلی خودرو حضور دارد اما در این مقاله اصلی ترین آنها را بررسی خواهیم کرد.
روغن ریزی در بخش موتور
نشت روغن از موتور را می توان با نوع روغن ریخته شده تشخیص داد. روغن موتور به رنگ قهوه ای با غلظت متوسط و بسیار لغزنده می باشد.
گام دوم بعد از شناسایی روغن موتور، پیدا کردن منبع روغن ریزی است. مسیر چرب شدگی حاصل از نشت را بر روی بدنه موتور دنبال کرده، هرچه به سمت بالاتر حرکت کنیم به معنی این است که قطعات پایین تر سالم تر هستند.
از قسمت پایین موتور معروف ترین روغن ریزی های قطعات موتور مربوط به پیچ کارتل، واشر کارتل ، کاسه نمد طرفین میل لنگ ، لاستیک های چکمه ای ، سنسور فشار روغن (شمع روغن) ، فیلتر روغن ، واشر سر سیلندر ، پمپ بنزین مکانیکی ، کاسه نمد میل سوپاپ ، کاسه نمد دلکو ، واشر درب سوپاپ و درب محفظه روغن می باشد.
روغن ریزی از گیربکس
روغن ریزی گیربکس معمولا به سختی از روغن ریزی موتور قابل تشخیص است زیرا که از نظر ساختاری و کیفیت ،روغن گیربکس و روغن موتور تقریبا یکسان می باشند.
تنها تفاوت این دو روغن در بررسی ظاهری غلظت بیشتر روغن گیربکس است که به راحتی و توسط دست قابل تشخیص نیست. البته در گیربکس اتوماتیک، روغن گیربکس شباهت بسیار زیادی به روغن هیدرولیک فرمان نیز دارد.
متد تشخیص محل روغن ریزی نیز بسیار شبیه موتور می باشد و برای تشخیص نشتی از پایین به بالا به دنبال مسیر روغن باشید.
از شایعترین روغن ریزی های گیربکسی میتوان پیچ تخلیه گیربکس ، نشت از کنار سنسورهای دور موتور و دنده عقب ، کاسه نمد سرشفت کلاچ ، کاسه نمد سرپلوس ، واشر درب گیربکس ، واشر ساعت گیربکس اتوماتیک ، شیربرقی های کنترل جریان روغن گیربکس اتوماتیک و یا شکستگی پوسته گیربکس را نام برد.
تخلیه روغن گیربکس دستی موجب افزایش حرارت و اصطکاک و کاهش روانکاری و در نهایت باعث آسیب جبران ناپذیر به گیربکس شده و در گیربکس اتوماتیک ، کاهش قدرت گیربکس در مراحل اولیه و سپس از کار افتادن گیربکس و همچنین خرابی قطعات الکترونیکی از نتایج نشت روغن است.
نشت روغن از بخش هیدرولیک
روغن هیدرولیک معمولا قرمز رنگ بوده و غلظت کمتری نسبت به روغن موتور دارد، خواص تمیزکنندگی دارد و با صابون دست واکنش شیمیایی ایجاد می کند.
بخش هیدرولیک فرمان نیز مانند موتور از یک پمپ روغن تشکیل شده که روغن هیدرولیک را با کوچکترین تغییر زاویه ی فرمان روغن پر فشار را به جک هیدرولیک تزریق می کند.
تمام مسیر روغن هیدرولیک پر از اتصالات فلزی و لاستیکی می باشد که مستعد نشت هستند اما شایع ترین نشتی هیدرولیک از فشنگی کنترل فشار روغن در این سیستم می باشد.
در نظر داشته باشید که خود پمپ نیز دارای یک مغذی چرخان می باشد که توسط یک کاسه نمد آب بندی می شود که احتمال خرابی و نشتی دارد.
متد نشتی یابی در این قسمت نیز مانند موتور بررسی سیستم از پایین به بالاست . در این سیستم نشتی شایع را میتوان به فشنگی فشار ، لولههای تزریق پرفشار روغن و کاسه نمدهای سر جک هیدرولیکی نسبت داد.
روغن ریزی از بخش ترمز
روغن ترمز ممکن است در چند رنگ متفاوت در بازار موجود باشد اما رنگ زرد ، آبی و سبز برای این روغن بسیار شایع می باشد. غلظت بسیار پایینی دارد و خاصیت تمیزکنندگی زنگ آهن را داراست. لغزندگی کم داشته و در صورت ترکیب با آب خنثی می شود.
در سیستم ترمز هر خودرو از روغن ترمز به منظور انتقال نیرو استفاده شده و همانگونه که میدانید فشار این سیستم به هیچ وجه پایین نیست و از طرفی به منظور به حداکثر رساندن سرعت انتقال نیرو از روغن با دانه بندی هیدرولیکی ریز و غلظت پایین بهره گرفته است.
وجود کوچکترین حفره در کل سیستم ترمز موجب تخلیه روغن و ازکار افتادن سیستم ترمز میشود که بسیار خطرآفرین می باشد.
متد تشخیص روغن ریزی در سیستم ترمز شبیه به موتور خودرو نیست. با پایین رفتن سطح روغن و یا ایجاد رد خیسی در داخل رینگ لاستیک خودرو وجود نشتی قابل تشخیص است و برای تشخیص دقیق علت باید چرخ مذکور باز شده و توسط تکنسین فنی مورد بررسی قرار بگیرد.
اگر سطح روغن بدون خیس شدن چرخها پایین رفت یعنی نشتی روغن در دیگر اجزای سیستم ترمز است که باید خودرو به تعمیرگاه منتقل شده و تمام مسیر عبور روغن ترمز بازرسی شود تا محل نشتی پیدا شود.
شایعترین نشتیها در سیستم ترمز نشتی از لوازم لاستیکی موجود در هر چرخ و پیچهای متصل کنندهی لولههای منتقل کننده روغن به سیلندر اصلی روغن می باشد اما گاهی خرابی به پیچیدگی پوسیدگی لولههای انتقال روغن است.
برطرف کردن روغن ریزی خودرو
گفتیم گام اول در بررسی روغن ریزی تشخیص محل روغن ریزی است اما همین کار نیز به راحتی انجام نمیشود به منظور یک بررسی روغن ریزی به صورت حرفهای مراحل زیر را باید طی کرد.
با تشکیل لکههای چربی در زیر خودرو محدودهی تقریبی روغن ریزی را مشخص کنید.( محفظه موتور ، نیمهی میانی خودرو ، چرخهای عقب و….)
خودرو را به کارواش برده تا از زیر تمام قطعات موجود در محدودهی روغن ریزی را به خوبی شست شو دهند. در مورد محفظه موتور ، خودرو باید موتورشویی شود.
خودرو را به مدت دو الی سه روز ( حدود 300 کیلومتر مسافت ) به صورت عادی سوار شوید.
حال مسیر عبور روغن به خوبی بر روی بدنه ظاهر شده و با گرفتن رد روغن مستقیما به قطعه خراب دست پیدا میکنید.
حرف آخر
امیدواریم که شما عزیزان از این وبلاگ استفاده لازم را برده باشید.
پیشنهاد میکنیم دیگر وبلاگ های ما را نیز مطالعه بفرمایید..