فروش بصورت عمده

میل لنگ چیست

میل لنگ چیست

میل لنگ خودرو چیست ؟ 

میل لنگ چیست, حتما تا به امروز نام میل لنگ خودرو به گوشتان خورده و آشنایی به آن دارید. این شی از فولادی به نام نیکل کروم ساخته شده است.

از میل لنگ در موتور کشتی ها و خودرو ها استفاده می شود.کاربرد میل لنگ بسیار مهم است که در ادامه به آن می پردازیم.

میل لنگ چیست

روش های ساخت میل لنگ خودرو

میل لنگ ها خصوصا در موتور کشتی های بزرگ بسیار بزرگ تر هستند . به همین دلیل تولید آنها به طور یکپارچه تقریبا نا ممکن است. برای ساخت آنها از روش های زیر استفاده می شود.

روش فولی بیلت 

در موتور های قدیمی از روشی به اسم ( fully built ) به معنی کاملا ساخته شده برای تولید میل لنگ استفاده میشده. این روش شامل آهنگری وب ها کرانگ پین و ژورنال اصلی می باشد . در این روش کرانگ پین و ژورنال ماشین کاری میشوند و قطر آن ها از قطر سوراخی که متناسب با آنها در وب درست شده است کمی کوچک تر می باشد .

وب ها گرم می شوند و با توجه به انبساطی به خاطر گرما در آنها به وجود می آید ،کرانگ پین و ژورنال ها درون سوراخ ایجاد شده وارد میشوند .

زمانی که وب ها سرد میشوند قطر سوراخ ایجاد شده روی آن به حالت اولیه برمی گردد . در این حالت کرانگ پین و ژورنال درون سوراخ وب آن چنان محکم میشوند که مانع از سر خوردن آن درون وب میشود و زمانی که موتور در حال کار کردن است به طور نرمال به کار خود ادامه می دهد .

در روش ساخت میل لنگ هایی که در موتورهای رفت و برگشتی بخار که در سالیان پیش به کار میرفت از پین هایی برای نگه داشتن ژورنال و کرانگ پین درون وب استفاده میشد که این روش به دلیل استرس هایی که در قسمت ایجاد این پین ها به وجود میاید دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرد.

روش semi built

امروزه میل لنگ موتورهای کراس هد بزرگ دو زمانه تنها به روش نیمه ساخته درست می شوند . در این روش ساخت ، میل لنگ که شامل دو وب و یک کرانگ پین است ، از فولادی با کربن ۰٫۴% به صورت جدا ساخته می شوند .

وب ها سوراخ میشوند و ژورنال های اصلی که بصورت جدا آهنگری و ماشینکاری شده اند درون این سوراخ ها قرار می گیرند .

برای قرار دادن ژورنال ها در وب از روش گرم کردن وب استفاده میشود که بعد از سرد شدن ، ژورنال ها کاملا درون وب محکم می شوند .

این روش که شرینک نام دارد لقی بین ژورنال و وب را بین 1/570 تا 1/660 نگه می دارد .

مزایای روش semi built

از مزایای این روش ساخت که در آن دو وب و کرانگ پین از یک فولاد ساخته می شود این است که در آن دانه های فولاد در یک جهت از درون وب به کرانگ پین ادامه پیدا می کند و بعد از کرانگ پین دوباره به وب و در همان امتداد باز می گردد .

چون کرانگ پین و وب ها از آهنگری یکپارچه درست شده اند ، بنابراین قطر وب ها می توانند کاهش پیدا کنند و سوراخی که گاهی اوقات درون کرانگ پین ایجاد میگردد وزن را کاهش خواهد داد بدون آنکه در استحکام تاثیری داشته باشند .

باید توجه داشت که اطراف سوراخ ایجاد شده برای جای دادن ژورنال اصلی باید کاملا مستحکم و از آلیاژهای مناسب استفاده شده باشد .

زیرا بعد از اتصال به صورت شرینک استرس حلقوی بزرگی در مواد به کار برده شده به وجود می آید . این استرس می تواند باعث ترک در وب شود.

اگر ضخامت وب به حد کافی مناسب نباشد یا اینکه اتصال شرینک خیلی تنگ باشد به همراه ترک و نقص احتمالی در فولاد ، ایجاد ترک به شدت افزایش خواهد یافت .

اجزای میل لنگ

میل لنگ برای اینکه بتواند درست و بهتر کار کند از بخش های مختلفی تشکیل شده .

این بخش ها عبارت اند از :

محور های ثابت 

این بخش ها بر روی تکیه گاه بلوک توسط یاتاقان های ثابت ، محکم می شوند .

لنگ های متحرک 

توسط یاتاقان های متحرک به شاتون متصل می شود و نیروی پیستون ها به شاتون و از آنجا به میل لنگ و باعث گردش آن می شود .

وزنه های تعادل 

این وزنه ها به قسمت های لنگ متصل می شوند و آن را بالانس می کنند و باعث جلوگیری از ارتعاش میل لنگ می شود .

مجاری روغن کاری 

این مجاری باعث جاری شدن روغن در اطراف میل لنگ شده و باعث حرکت روان آن می شود .

پولی روغن برگردان و قاب روغن‌ برگردان

از خروج روغن جلوگیری می نماید .

شیار روغن برگردان 

در زمان چرخیدن جهت و حركت آن به سمت داخل موتور است.

فلانچ 

در قسمت انتهای میل لنگ قرار دارد و روی آن سوراخهای پیچ جهت نصب فلایویل وجود دارد.

بوش 

ته میل لنگ یا بلبرینگ كه محل قرار گرفتن شفت ورودی گیربكس می‌باشد.

وظایف میل لنگ

گرداندن شاتون به همراه آن حركت پیستون و بالعكس.

رابطه دو طرفه می‌باشد كه در زمان احتراق پیستون و شاتون باعث حركت آن شده و در زمان های دیگر میل لنگ باعث حركت پیستون می‌ شود .
انتقال نیرو به دستگاه انتقال نیرو  .
تبدیل حركت خطی پیستون به حركت دورانی .
انتقال حركت چرخشی به میل سوپاپ و فولی پروانه و دینام و واتر پمپ .

حرف آخر

امیدواریم که شما عزیزان از این وبلاگ استفاده لازم را برده باشید.

پیشنهاد میکنیم دیگر وبلاگ های ما را نیز مطالعه بفرمایید.


خرید لوازم استوک خودرو، لوازم استوک ماشین وارداتی ، لوازم استوک ماشین خارجی ، لوازم استوک ماشین ، لوازم استوک اتومبیل، واردات لوازم یدکی استوک خودرو، خرید لوازم یدکی خودرو استوک.، قیمت لوازم یدکی استوک خودرو، واردات لوازم یدکی خودرو از دبی، خرید لوازم یدکی استوک ، بهترین لوازم یدکی خودرو در ، فروشگاه لوازم یدکی استوک ، خرید دینام استوک،خرید استارت استوک، استارت استوک ، دینام استوک.، موتور استوک ،خرید موتور استوک در گناوه ، انجین استوک در گناوه، خرید موتور کامل استوک در گناوه ، گیربکس استوک ، گیربکس استوک در گناوه، کمپرسور کولر استوک ، کوییل استوک در گناوه، ای سی یو استوک ، پمپ هیدرولیک استوک ،.گیربکس دستی دست دوم درگناوه ،.گیربکس اتوماتیک استوک ، گیربکس استوک در گناوه ، گیربکس دست دوم در گناوه ، گیربکس دست دوم خودرو چینی , لوازم استوک در گناوه , گیربکس استوک ماشین ,
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان