فروش بصورت عمده

پلوس ماشین چیست

پلوس ماشین چیست

پلوس چیست ؟

پلوس ماشین چیست, شافت طولی را که از جلو به عقب در حال حرکت است را شافت محرک و شافت عرضی را شافت محور یا پلوس می گویند.

وسایل نقلیه دیفرانسیل جلو دارای دو پلوس هستند ، در حالی که وسایل نقلیه چهار چرخ محرک ممکن است دارای چهار شافت محوری و دو پلوس باشند.

پلوس های کوتاه به طور معمول از جنس فولاد جامد می باشند ، در حالی که شافت های محرک طولانی تر معمولاً از فولاد لوله ای ، آلومینیوم یا فیبر کربن هستند تا وزن را کاهش دهند.

نحوه عملکرد اکسل شافت ها در خودرو های قدیمی و جدید متفاوت است .

این قطعه در خودروهای قدیمی عمل انتقال نیرو را با استفاده از تعداد زیادی ساچمه انجام می دهد. در اتومبیل های جدید انتقال نیرو توسط یک سه شاخه انجام می شود.

پلوس ماشین چیست

ساختمان و اجزا axle shaft

سرپلوس

قطعه ای است که پلوس را به چرخ ها متصل میکند و نقش اصلی و مهم را در انتقال نیرو و سیستم تعلیق خودرو دارد.

در انتهای پلوس قسمتی که چرخ ها به پلوس متصل می‌گردد؛ باید متحرک باشد تا موقع عبور در پیچ و خم‌های جاده و هنگام دور زدن و پیچیدن خودرو راحت کار کند تا شکسته نشود و سرپلوس است که این حرکت پیچشی و چرخش را انجام می‌دهد.

گردگیر

قطعه ای قیف مانند است و همانطور که از اسم آن پیداست، گردگیر قسمتی است که وظیفه اش محافظت از قطعات داخلی در برابر گرد و خاک موجود در هواست و شامل قطعاتی می‌شود که روغن کاری شده اند.

چون پلوس از قطعاتی تشکیل شده است که از درون محفظه ی موتور و گیربکس بیرون است، از این قطعه ی لاستیکی برای حفاظت آن در برابر گرد و خاک استفاده می‌شود، که با بست های مخصوص در جای خود بسته و محکم می شود.

مشعلی

قطعه ای می باشد که در انتهای گیربکس قرار گرفته است و با اتصال به سه شاخه ی پلوس که درون قسمت داخلی گیربکس قرار می‌گیرد به axle shaft وصل می شود. نشانه های خرابی مشعلی شامل موارد زیر است :

لرزش خودرو در هنگام حرکت
گیربکس خودرو در حالت خلاصی ، دارای صداهای زیادی باشد
جا نرفتن دنده
صدای سایش
سه شاخه

سه‌شاخه پلوس

در محل اتصال میله Axle Shaft با مشعلی به کار گرفته می‌شود. خرابی این قطعه، منجر به ضربه‌های متوالی به موتور و در نتیجه آسیب‌دیدن دسته‌موتورهای خودرو می‌شود.

میل پلوس

این قطعه برای اتومبیل های شاسی بلند و suv ها است که برای اینکه محور جلو همیشه درگیر نباشد، روی آن پلوس خلاص‌کن قرار می‌دهند و این کار چندین مزیت دارد.

در یک خودرو که از نوع چهار چرخ نیست، وقتی خودرو در حال حرکت است، چرخش تایر‌های محور جلو باعث چرخیدن پلوس‌ها شده و این حرکت دورانی به درون هوزینگ دیفرانسیل منتقل می‌شود.

در نتیجه کرانویل شروع به چرخش کرده و پینیون را می‌چرخاند. چرخش پینیون باعث می‌شود تا گاردان جلو که به آن متصل است، همیشه در حال کار باشد. این درگیری دائم در قطعات محور جلو باعث می‌شود تا همیشه نیاز به مراقبت و سرویس و کنترل واسکازین دیفرانسیل جلو باشد و گریس‌کاری گاردان جلو همیشه انجام شود که در ناحیه چهار‌شاخ‌ها مشکلی پیش نیاید.

اما وقتی پلوس خلاص‌کن ‌روی محور جلو نصب می‌شود، انتقال حرکت از تایر‌ها به پلوس قطع شده و در نتیجه تمام قسمت‌های بعدی یعنی کرانویل، پینیون، چهار‌شاخ‌ها و گاردان در زمانی که لازم نیست، حرکتی ندارند. پلوس خلاص‌کن دارای یک چرخ‌دنده است.

نشانه های خرابی پلوس

یکی از واضح ترین و مهمترین نشانه خرابی پلوس ها ، شنیدن صدای تق تق در هنگام دور زدن و چرخیدن می باشد که نشان دهنده خرابی سرپلوس است.

برای اطمینان از خرابی یا سلامت سرپلوس ها ، کافی است فرمان را به یک طرف چرخانده و دور بزنید ، اگر صدای تق تق آمد ، قسمتی که فرمان به سمت آن چرخیده دچار خرابی سرپلوس شده است.

درصورتی که به هرطرف چرخاندید و صدای تق تق را شنیدید ، سرپلوس دو سمت خودرو خراب شده است.
یکی دیگر از نشانه های خرابی پلوس ، لرزش اتاق و دنده خودرو در هنگام حرکت با سرعت بالاست. در این حالت لازم است اقدام به بررسی این قطعات کنید.
اگر در زمان فشردن پا بر روی پدال گاز ، یا برداشتن پا از روی آن ، صدای تقه شنیدید ، لازم است بدانید که پلوس های شما آسیب دیده اند.

دلایل خرابی پلوس

روشن کردن اتومبیل با هل دادن ، منجر به خرابی خواهد شد.
بکس کردن وسیله نقلیه ای که از اتومبیل شما وزن بیشتری دارد.
پارگی و آسیب دیدن گردگیر.

در صورت بروز این حالت ، گرد و غبار و ذرات معلق در هوا وارد محفظه پلوس شده و منجر به خرابی سرپلوس یا مشعلی می شود. علاوه بر این مشکل پارگی گردگیر ، سبب نشتی روغن از قطعات خواهد شد.
انتخاب دنده نادرست و رانندگی اشتباه سبب وارد شدن فشار به دیفرانسیل و axle shaft می شود و در نهایت منجر به خرابی این قطعه خواهد شد.
ترمز‌های ناگهانی یا استفاده نابه‌جا از ترمزدستی، سبب فرسایش پلوس و درنتیجه، ازکارافتادگی آن می‌شود.

  • رها کردن ناگهانی کلاچ
  • بی دقتی و عدم تعویض صحیح پلوس
  • عدم بررسی و چک کردن منظم اتصالات پلوسها

حرف آخر

امیدواریم که شما عزیزان از این وبلاگ استفاده لازم را برده باشید.

پیشنهاد میکنیم دیگر وبلاگ های ما را نیز مطالعه بفرمایید.


خرید لوازم استوک خودرو، لوازم استوک ماشین وارداتی ، لوازم استوک ماشین خارجی ، لوازم استوک ماشین ، لوازم استوک اتومبیل، واردات لوازم یدکی استوک خودرو، خرید لوازم یدکی خودرو استوک.، قیمت لوازم یدکی استوک خودرو، واردات لوازم یدکی خودرو از دبی، خرید لوازم یدکی استوک ، بهترین لوازم یدکی خودرو در ، فروشگاه لوازم یدکی استوک ، خرید دینام استوک،خرید استارت استوک، استارت استوک ، دینام استوک.، موتور استوک ،خرید موتور استوک در گناوه ، انجین استوک در گناوه، خرید موتور کامل استوک در گناوه ، گیربکس استوک ، گیربکس استوک در گناوه، کمپرسور کولر استوک ، کوییل استوک در گناوه، ای سی یو استوک ، پمپ هیدرولیک استوک ،.گیربکس دستی دست دوم درگناوه ،.گیربکس اتوماتیک استوک ، گیربکس استوک در گناوه ، گیربکس دست دوم در گناوه ، گیربکس دست دوم خودرو چینی , لوازم استوک در گناوه , گیربکس استوک ماشین
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان