فروش بصورت عمده

آشنایی با دیسک و صفحه کلاچ

آشنایی با دیسک و صفحه کلاچ

دیسک و صفحه کلاچ خودرو چیست؟

آشنایی با دیسک و صفحه کلاچ, صفحه کلاچ قدرت موتور را توسط چرخش فلایویل به گیربکس منتقل می کند. می توان گفت یک قطعه ی مصرفی به حساب می آید و حدود 60 هزار کیلومتر عمر دارد که طول آن خیلی به نحوه رانندگی کردن بستگی دارد.

مجموعه کلاچ در یک گیربکس دستی که به عنوان اتصال بین موتور و گیربکس عمل می کند ، در برابر فشارها مداوم مقاومت می کند.

متوسط عمر دیسک و صفحه 50.000 کیلومتر است و بروز مشکلات پیش از این مسافت، معمولاً کمتر پیش می آید.

در صورت بروز مشکل در قسمت دیسک و صفحه خودروی خود را به یک تعمیرکار نشان دهید.

با این حال ، عواملی مانند عادت های رانندگی ، نشت مایعات و فشار زیاد می توانند این مدت زمان ماندگاری را کوتاه کنند.

دیسک و صفحه کلاچ از مهمترین قطعات و اصلی ترین لوازم خودرو به حساب می آیند. صفحه کلاچ متشکل از یک صفحه، بلبرینگ و دیسک می باشد.

 آشنایی با دیسک و صفحه کلاچ

عملکرد دیسک و صفحه کلاچ خودرو

کلاچ قطعه ای مکانیکی می باشد که میان موتور و گیربکس قرار دارد، این قطعه نیروی چرخشی پیشرانه را به سمت چرخ ها و گیربکس انتقال می دهد.

زمانی که کلاچ را فشار می دهید و این قطعه درگیر می شود، موتور از گیربکس جدا و جریان نیرو نخواهیم داشت.

اگر کلاچ جدا شود، موتور به گیربکس متصل و نیروی حرکتی به چرخ ها انتقال پیدا می کند و ماشین به حرکت در می آید؛ در نهایت وظیفه و هدف کلاچ انتقال نیرو از سمت میل گاردان به میل متحرک و قطع این نیرو از آن است.

برای افزایش یا کاهش سرعت، شما با تغییر دنده ها و فشردن کلاچ این نیرو را به چرخ دنده ها منتقل می کنید.

فرضا برای انتقال نیرو زمانی که قصد دارید از دنده 2 به 4 برسید و سرعت را افزایش دهید، دنده معکوس کشیده و قدرت خودرو را افزایش می دهید.

این عملکرد در خودرو هایی که اتوماتیک هستند به صورت تعریف شده و خود به خود انتقال پیدا می کند اما در خودرو هایی که دنده دستی دارند این انتقال نیرو با تغییر دنده صورت می گیرد و نیرو افزایش پیدا می کند.

انواع کلاچ خودرو

کلاچ بدون لغزش

این نوع معمول ‌ترین نوع کلاژ است که در خودرو‌های شهری از آن استفاده می‌شود. کلاژ‌های بدون لغزش به دو حالت کاملا درگی و خلاصی در سیستم گیربکس قرار می‌گیرند و همان طور که از نام آن مشخص است، هیچ گونه لغزش و ساییدگی ندارد.

کلاچ اصطکاکی

این نوع با استفاده از دو صفحه آجدارعمل می‌ کند. به دلیل ضریب اصطکاک صفحات کلاچ اصطکاکی، این مدل همیشه به صورت کامل درگیر می‌شود.

کلاچ اصطکاکی به دو شکل مخروطی و دیسکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در کلاژ‌های اصطکاکی مخروطی، صفحات درگیر شونده به شکل مخروط هستند و گشتاور میان دو صفحه مخروطی انتقال پیدا می‌کند.

کلاچ‌‌های اصطکاکی دیسکی که خود به چند دسته تقسیم می‌شوند، از صفحات مسطح برای درگیری کامل استفاده می‌کنند و نیروی گشتاور را به صورت گریز از مرکز منتقل می‌کنند.

کلاچ‌های یک‌ طرفه

در کلاژ‌های یک‌ طرفه نیروی گشتاور در یک جهت انتقال پیدا می‌ کند و در گردش ‌های تک جهته، مانند کلاژ‌های بدون لغزش عمل می‌‌کنند، اما اگر چرخش در جهات دیگر صورت بگیرد، کلاچ‌‌های یک ‌طرفه نیرویی را منتقل نمی ‌کنند.

کلاچ‌های هیدرولیک

صفحات در کلاژ‌های هیدرولیک با استفاده از یک سیال، نیروی گشتاور را منتقل می‌‌کنند. به دلیل تغییر فضا در سیستم کلاچ‌های هیدرولیک، معمولا جا به جایی نیرو کند‌تر از مابقی کلاژ‌ها صورت می‌گیرد.

نشانه‌های زمان تعویض دیسک و صفحه کلاچ خودرو

به لرزه افتادن موتور و اتاق خودرو وقتی ماشین را در دنده ۱ گذاشته و کلاژ را رها می‌کنیم، این یک نشانه واضح و کامل برای تعویض دیسک خودرو است.

وقتی ماشین در حال سکون است دنده را در ۲ قرار داده و کلاژ را رها می‌کنیم اگر خودرو حرکت کرد و خاموش نشد دیسک و صفحه تمام شده است. ولی اگر خودرو سریع خاموش شد، هنوز زمان تعویض صفحه کلاژ فرا نرسیده است.

در سربالایی نیمه شدید، اگر نیاز به تعویض دنده به شماره‌‌های سنگین زیاد مشهود بود، نشانه‌‌ای برای تعویض این قطعه است.

وقتی که پشت فرمان متوجه شوید، ماشین زیاد گاز می‌خورد ولی حرکت و شتاب خوبی ندارد وقت تعویض آمده است.

گاه پیش می‌ آید که دنده‌های خودرو، خصوصا دنده یک و دنده عقب خوب جا نرفته و به سختی می‌توان دنده را جا داد. این مشکل در ترافیک‌های سنگین نیز به وضوح مشاهده می‌شود.

حرف آخر

امیدواریم که شما عزیزان از این وبلاگ استفاده لازم را برده باشید.

پیشنهاد میکنیم دیگر وبلاگ های ما را نیز مطالعه بفرمایید..


خرید لوازم استوک خودرو، لوازم استوک ماشین وارداتی ، لوازم استوک ماشین خارجی ، لوازم استوک ماشین ، لوازم استوک اتومبیل، واردات لوازم یدکی استوک خودرو، خرید لوازم یدکی خودرو استوک.، قیمت لوازم یدکی استوک خودرو، واردات لوازم یدکی خودرو از دبی، خرید لوازم یدکی استوک ، بهترین لوازم یدکی خودرو در ، فروشگاه لوازم یدکی استوک ، خرید دینام استوک،خرید استارت استوک، استارت استوک ، دینام استوک.، موتور استوک ،خرید موتور استوک در گناوه ، انجین استوک در گناوه، خرید موتور کامل استوک در گناوه ، گیربکس استوک ، گیربکس استوک در گناوه، کمپرسور کولر استوک ، کوییل استوک در گناوه، ای سی یو استوک ، پمپ هیدرولیک استوک ،.گیربکس دستی دست دوم درگناوه ،.گیربکس اتوماتیک استوک ، گیربکس استوک در گناوه ، گیربکس دست دوم در گناوه ، گیربکس دست دوم خودرو چینی , لوازم استوک در گناوه , گیربکس استوک ماشین
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان