فروش بصورت عمده

تسمه تایم چیست

تسمه تایم چیست

تسمه تایم چیست و چه تاثیری بر عملکرد خودرو دارد؟

تسمه تایم چیست, احتمالا جمله جزئیات کوچک تاثیرات بزرگی دارند را شنیده اید، در واقع این به این معنی می باشد که در خودرو نیز مجموعه پارامتر های آن تاثیرات زیادی بر روی کل سیستم خودرو را دارد.

تاثیر تسمه تایم در خودرو

از مهمترین پارامترهای تاثیرگذار بر افزایش کارکرد هر سیستم در این جهان هستی، برنامه ریزی زمانی است که برای انجام کوچک ترین کارها در آن سیستم عملی می شود.

اتومبیل هم مانند هر سیستم دیگری، نیازمند برنامه زمانبندی مناسب، در راستای عملکرد موتور و اجزای تشکیل دهنده آن می باشد تا هدف اصلی که حرکت اتومبیل است، محقق شود.

این وظیفه خطیر در پیشرانه خودرو بر عهده تسمه تایم است.

بنابراین زمان تعویض تسمه تایم نیز از مهمترین پارامتر هایی به شمار می رود که هر راننده وسیله نقلیه ای باید به آن توجه ویژه ای داشته باشد.

در ابتدا نگاهی به چگونگی  این قطعه و تاریخچه آن انداخته، سپس در ادامه، شما را به طور کامل با عملکرد و ساختار آن آشنا می کنیم.

تسمه تایم چیست

لایه‌های تشکیل دهنده‌ی تسمه تایم

این قطعه‌ی پلاستیکی دارای چهار لایه مختلف است که از مواد متفاوتی تشکیل شده اند و کارکردها و خاصیت های متفاوتی دارند. بیرونی ترین لایه این تسمه از یک پارچه مقاوم با دوام بالا تشکیل شده است.

لایه دوم از فایبرگلس تشکیل شده است که در برابر دما، کشش طولی و پارگی مقاوم بوده و از ویژگی های دینامیکی یا حرکتی خیلی خوبی برخوردار می باشد.

لایه بعدی از پلاستیک CR یا HNBR ساخته شده است که معمولا جنس تسمه بر اساس آن معرفی می شود. این لایه وابسته به نوع پلاستیک به کار برده شده، استحکام دینامیکی و حرکتی خوبی دارد.

لایه آخر بیشتر از پارچه پلی آمید ساخته می شود که علاوه بر انعطاف بالا، موجب تقویت دندانه ها هم که در بخش ساختار ظاهری تسمه تایم به آن اشاره می‌کنیم، می شود. در واقع این لایه بر روی دندانه های تسمه کشیده می شود.

تسمه تایم و رابطه آن با قطعات دیگر موتور

در حقیقت تسمه تایم رابط میان میل لنگ و سوپاپ محسوب می‌شود، به گونه‌ای که با چرخش میل لنگ، میل سوپاپ هم می چرخد و حرکت باز و بسته شدن سوپاپ ها به درستی انجام می‌شود و البته نتیجه آن موجب عملکرد صحیح چهار عمل اصلی موتور مکش، تراکم، انفجار و تخلیه می‌شود.

این قطعه عملکرد بسیار حیاتی در موتور خودرو ایفا می‌کند و بسیار ضروری است که نسبت به آن آگاهی لازم را به دست آورید.

فرق تسمه تایم با زنجیر تایم چیست؟

مسئولیت انتقال نیرو از میل لنگ به سوپاپ در برخی خودروها به جای تسمه از نوع تایمینگ به عهده زنجیر تایم می باشد. تفاوت اصلی این دو در جنس ماده‌ای است که از آن ساخته شده‌اند. تسمه همانطور که گفته شد از جنس پلاستیک است و زنجیر تایم از جنس فلزی و فولادی است.

هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند که در ادامه به آن می‌پردازیم.

مزایای تسمه تایم چیست؟

مزایا

این قطعه به دلیل جنس پلاستیکی، در برابر خوردگی دندانه ها مقاوم است.
با توجه به پلاستیکی بودن ، صدای اضافی از خود تسمه تولید نمی شود.
نیازی به روغن کاری، تعمیر و یا نگهداری ندارد.
نسبت به زنجیر تایم از جنس سبک تری برخوردار می باشد.
اتلاف انرژی کمتری دارد.
راندمان بالایی دارد.
مقرون به صرفه است.

معایب

طول عمر مشخصی دارند.

در برابر نیروهای کششی دوام بالایی ندارند.

توانایی انتقال نیرو با گشتاور بالا را ندارند.

مزایا و معایب زنجیر تایم

مزایا

در برابر نیروهای کششی بسیار محکم و بهینه هستند.
طول عمر بالایی دارند.
توانایی انتقال نیرو با گشتاور بالا را دارند.

معایب

تولید صدای اضافی
هزینه نگه داری بالا
نیاز به روغن کاری دارند
اتلاف انرژی بالاتری دارند

بنابراین این دو قطعه نقش یکسانی را در خودرو ایفا می کنند. که همان زمانبندی مناسب میان قطعات، جهت عملکرد مناسب موتور است .

جالب است بدانید که می توانیم با انجام یک بررسی ساده، متوجه شویم که آیا خودروی ما تسمه از نوع تایمینگ دارد یا خیر. این بررسی به این صورت است که اگر روی دیواره های موتور یک پوشش پلاستیکی مشاهده کردید، یعنی خودروی شما شامل این قطعه می باشد.

حرف آخر

امیدواریم که شما عزیزان از این وبلاگ استفاده لازم را برده باشید.

پیشنهاد میکنیم دیگر وبلاگ های ما را نیز مطالعه بفرمایید.


خرید لوازم استوک خودرو، لوازم استوک ماشین وارداتی ، لوازم استوک ماشین خارجی ، لوازم استوک ماشین ، لوازم استوک اتومبیل، واردات لوازم یدکی استوک خودرو، خرید لوازم یدکی خودرو استوک.، قیمت لوازم یدکی استوک خودرو، واردات لوازم یدکی خودرو از دبی، خرید لوازم یدکی استوک ، بهترین لوازم یدکی خودرو در ، فروشگاه لوازم یدکی استوک ، خرید دینام استوک،خرید استارت استوک، استارت استوک ، دینام استوک.، موتور استوک ،خرید موتور استوک در گناوه ، انجین استوک در گناوه، خرید موتور کامل استوک در گناوه ، گیربکس استوک ، گیربکس استوک در گناوه، کمپرسور کولر استوک ، کوییل استوک در گناوه، ای سی یو استوک ، پمپ هیدرولیک استوک ،.گیربکس دستی دست دوم درگناوه ،.گیربکس اتوماتیک استوک ، گیربکس استوک در گناوه ، گیربکس دست دوم در گناوه ، گیربکس دست دوم خودرو چینی , لوازم استوک در گناوه , گیربکس استوک ماشین
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان