فروش بصورت عمده

قطعات اصلی خودرو

قطعات اصلی خودرو

قطعات اصلی خودرو

سیلندر در موتور

سیلندر موتور یک استوانه توخالی است که در آن فرآیند احتراق صورت می گیرد و جز اصلی موتور خودرو به حساب می آید، زیرا فضای لازم برای رفت و برگشت پیستون را فراهم می‌کند.

آب بندی سعی دارد اصطکاک بین سطح داخلی سیلندر و پیستون را به حداقل برساند، زیرا از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کند و همچنین سیلندر را از نشت هوا و روغن مهر و موم می‌کند.

عموماً موتور خودرو ها مجهز به چندین سیلندر با آرایش خاص هستند که به آنها بلوک سیلندر می‌گویند.

شکل، اندازه، محل قرارگیری و طرح سیلندرها با توجه به اندازه و عملکرد موتور و همچنین کارایی آن تعیین می‌شود.

سر سیلندر

جز دیگری که در موتور خودروهای احتراق داخلی مورد نیاز است، سر سیلندر نامیده می‌شود. این قسمت در قسمت بالایی و روی بلوک سیلندر قرار دارد و مجموعه سوپاپ ها و منیفولدها روی آن جمع شده است.

سرسیلندر را می‌توان مکمل سیلندر دانست. این قسمت روی بلوک سیلندر قرار گرفته و محفظه احتراق پیستون را تأمین می‌کند. در واقع پیستون به داخل بلوک سیلندر و سرسیلندر منتقل می‌شود و این سرسیلندر است که مقاومت خود را در برابر احتراق و گرمای تولید شده در داخل موتور نشان می‌دهد.

البته این قسمت محدوده تحمل فشار دارد و مطمئناً بیش از حد استاندارد این محدوده باعث آسیب‌دیدگی و اصطلاحاً سوختگی سرسیلندر می‌شود.

در این حالت، تنها راه حل معمولاً تعویض سرسیلندر است. این نشان دهنده اهمیت سرسیلندر است زیرا اگر موتور دستکاری، تعویض، تعمیر یا باز شود، سر سیلندر به طور کلی بررسی می‌شود.

واشر سرسیلندر

از واشر سرسیلندر برای اتصال صحیح سیلندر و سرسیلندر و جلوگیری از نشت آب از بلوک سیلندر استفاده می‌شود.

واشر سرسیلندر وظیفه آب بندی محفظه احتراق سوخت را بر عهده دارد و باعث می‌شود روغن و آب بدون مخلوط شدن به گردش درآیند.

این قطعه که یکی از اصلی‌ترین قطعات موتور خودرو است، از پنبه نسوز و فولاد و مس با کیفیت ساخته شده است.

گفته می‌شود که آب بندی واشر سرسیلندر بسیار مهم است زیرا این قسمت برای جلوگیری از نشت گاز، سر سیلندر را با بدنه موتور ادغام می‌کند و عملاً باعث افزایش کارایی موتور می شود.

اگر ماشین شما آب و روغن قاطی کند، باعث می شود آب از اگزوز خارج شود و بدون دلیل ماشین دیر روشن می شود یا حتی می جوشد ؛ در این مواقع احتمال سوختن واشر سر سیلندر وجود دارد .

سوزاندن واشر سرسیلندر اصطلاحی است که به تغییر شکل این قطعه در اثر عوامل مختلف از جمله عملکرد نادرست ترموستات، نشتی در سیستم آب و تخلیه رادیاتور اتومبیل، فشار به موتور و توجه نکردن به آمپر اتومبیل اشاره دارد.

نکته مهم هنگام سوزاندن واشر سرسیلندر عدم استفاده از اتومبیل و بردن سریع آن با یدک کش به تعمیرگاه است، در غیر این صورت اصلاً دور از انتظار نیست که خسارت بیشتری به موتور خودرو وارد شود و هزینه تعمیر آن نیز چند برابر شود.

واشر سرسیلندر به یک باره نمی‌سوزد اما آب رادیاتور گرم می‌شود و آسیب به واشر چند دقیقه پس از رسیدن آمپر به خط قرمز شروع می‌شود. در چنین شرایطی بهتر است ماشین را بلافاصله به تعمیرگاه بکشید.

قطعات اصلی خودرو
قطعات اصلی خودرو

میل لنگ در موتور

یکی دیگر از اجزای مورد استفاده در موتور خودروهای احتراق داخلی، میل لنگ است که وظیفه تبدیل حرکت خطی پیستون به حرکت چرخشی را بر عهده دارد.

مواد میل لنگ باید به گونه‌ای باشد که به سرعت در هوا خنک شود و تعداد لنگ‌ها با تعداد سیلندرهای خودرو ارتباط مستقیم داشته باشد. تعداد میل لنگ در موتورهای خطی برابر با تعداد سیلندرها و در موتورهای خورجینی نصف تعداد سیلندرها است.

یکی از دلایل طراحی سیلندر اتومبیل به صورت خورجینی، طول میل لنگ است زیرا اگر تعداد زیادی سیلندر به صورت خطی در کنار یکدیگر قرار بگیرند  طول میل لنگ به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.

این در حالی است که در موتورهای خورجینی این طول نصف می‌شود در یک طرف میل لنگ قطعه ‌ای به نام فلایویل قرار دارد که لرزش میل لنگ را میگیرد و در طرف دیگر میل لنگ قرار دارد.

میل لنگ به طور کلی از ترکیبی از فولاد و فلزات سخت ساخته شده است تا علاوه بر داشتن مقاومت بالا، سریع با هوا نیز واکنش نشان دهد.

پیستون

پیستون قسمت دیگری از سیستم احتراق خودرو است که نیروی احتراق را به پایین سیلندر به سمت میل لنگ منتقل می‌کند.

پیستون متصل به شاتون، حرکت خطی را به حرکت چرخشی تبدیل می‌کند.

برای ساخت پیستون از آلیاژ آلومینیوم یا چدن استفاده می‌شود که هر یک از آنها دارای ویژگی‌های مثبت و منفی هستند. آلومینیوم سبک است و ضریب انتقال حرارت بالایی دارد که دارای معایبی از جمله انبساط زیاد و قیمت بالا است.

چدن همچنین قیمت پایین‌تر و انبساط  کمتری نسبت به آلیاژهای آلومینیوم دارد.

پیستون نیز ماندد سایر قطعات خودرو مورد فرسایش قرار می گیرد و اگر اصطکاک بین سیلندر و پیستون زیاد باشد باعث بروز مشکل در عملکرد موتور می شود.

حرف آخر

امیدواریم که شما عزیزان از این وبلاگ استفاده لازم را برده باشید.

پیشنهاد میکنیم دیگر وبلاگ های ما را نیز مطالعه بفرمایید.


خرید لوازم استوک خودرو، لوازم استوک ماشین وارداتی ، لوازم استوک ماشین خارجی ، لوازم استوک ماشین ، لوازم استوک اتومبیل، واردات لوازم یدکی استوک خودرو، خرید لوازم یدکی خودرو استوک.، قیمت لوازم یدکی استوک خودرو، واردات لوازم یدکی خودرو از دبی، خرید لوازم یدکی استوک ، بهترین لوازم یدکی خودرو در ، فروشگاه لوازم یدکی استوک ، خرید دینام استوک،خرید استارت استوک، استارت استوک ، دینام استوک.، موتور استوک ،

خرید موتور استوک در گناوه ، انجین استوک در گناوه، خرید موتور کامل استوک در گناوه ، گیربکس استوک ، گیربکس استوک در گناوه، کمپرسور کولر استوک ، کوییل استوک در گناوه، ای سی یو استوک ، پمپ هیدرولیک استوک ،.گیربکس دستی دست دوم درگناوه ،.گیربکس اتوماتیک استوک ، گیربکس استوک در گناوه ، گیربکس دست دوم در گناوه ، گیربکس دست دوم خودرو چینی , لوازم استوک در گناوه , گیربکس استوک ماشین

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان