فروش بصورت عمده

تسمه تایم و کاربرد آن

تسمه تایم و کاربرد آن

تسمه تایم چیست و چطور فراگیر شد؟ 

تسمه تایم و کاربرد آن , یک تسمه پلاستیکی است که رابط بین  میل سوپاپ و میل لنگ می باشد. 

تسمه تایم را باید جزیی از قطعات موتورهای احتراق داخلی به حساب آورد؛ قبل از تسمه تایم از زنجیر تایم در موتور اتومبیل‌ها استفاده می‌شد.

استفاده از تسمه تایم را مربوط به سال ۱۹۴۵ می‌دانند، اما اولین بار حدود ۱۷ سال بعد و در سال ۱۹۶۲ در موتور یک اتومبیل به شکل انبوه از تسمه تایم استفاده شد؛ «گلاس ۱۰۰۴» یک خودروی آلمانی بود که تسمه تایم داشت و به میزان زیاد تولید شد.

بعد از آلمانی‌ها، این آمریکایی‌ها بودند که سراغ استفاده از این قطعه رفتند.

۴ سال بعد از آلمانی‌ها، یک شرکت خودروسازی آمریکایی به نام پونتیاک در سال ۱۹۶۶ از تسمه تایم در یکی از محصولات خود به نام پونتیاک تمپست استفاده کرد.

درست در همان سال شرکت اتومبیل‌سازی انگلیسی واکسول هم سراغ استفاده از این قطعه در طراحی موتورهایش رفت و به ترتیب، استفاده از تسمه تایم در اتومبیل‌ها رایج شد.

تسمه تایم چطور کار می‌کند؟

چرخه چهار مرحله‌ ای موتورهای احتراق داخلی شامل؛

مرحله مکش: پیستون در داخل سیلندر به پایین می‌رود، سوپاپ هوا باز می‌شود و مکش ایجاد شده به وسیله حرکت رو به پایین سیلندر باعث مکش مخلوط سوخت و هوا به داخل سیلندر می‌شود.

مرحله تراکم:  پیستون در داخل سیلندر بالا می‌رود، سوپاپ هوا بسته و مخلوط سوخت و هوا کمپرس می‌شود.

مرحله توان: شمع جرقه می‌زند و مخلوط سوخت و هوا منفجر می‌شود. پیستون به سمت پایین رانده و همزمان سوپاپ دود باز می‌شود.

مرحله تخلیه: پیستون به سمت بالا می‌آید و دود از محل سوپاپ دود خارج می‌شود.

در این ۴ مرحله، زمانبندی باز و بسته شدن سوپاپ هوا و سوپاپ دود به وسیله تسمه تایم صورت می‌گیرد.

در واقع تسمه تایم حرکت میل‌لنگ را به میل سوپاپ انتقال می‌‌دهد و میل سوپاپ هم سوپاپ‌ها را بالا و پایین می‌کند.

اگر بخواهیم به عبارت دیگر چگونگی عملکرد تسمه تایم را توضیح دهیم باید بگویم که این قطعه با هماهنگ کردن سرعت چرخش میل‌ لنگ با میل سوپاپ، زمان باز و بسته شدن سوپاپ‌ها را تنظیم می‌کند.

میل‌سوپاپ که به میل بادامک هم معروف است معمولا در سر سیلندر اتومبیل قرار دارد، اما ممکن است در برخی از اتومبیل‌ها، طراحان جای دیگری از موتور را به این قطعه اختصاص داده باشند.

تسمه تایم و کاربرد آن
تسمه تایم و کاربرد آن

نقص هایی  در خودرو که می‌تواند در رانندگی حادثه‌ساز شود:

از آنجایی که کار تسمه تایم تنظیم زمانبندی باز و بسته شدن سوپاپ‌ها است، هرگونه لغزش این تسمه روی فولی متصل به میل‌ لنگ یا میل سوپاپ باعث اشکال در عملکرد موتور می‌شود.

به همین دلیل روی این تسمه دندانه‌هایی وجود دارد که این دندانه‌ها روی فولی‌های دندانه‌دار قرار می‌گیرد و بدینوسیله هیچ لغزشی صورت نمی‌گیرد.

وجود همین دندانه‌ها باعث شده که نصب کردن تسمه تایم به سادگی تسمه‌های دیگر مثل تسمه دینام نباشد.

کافی است تسمه تایم چند دندانه جابه‌جا نصب شود یا اساس این دندانه‌ها در محلی اشتباه قرار گیرند، آن وقت آسیبی جدی به موتور وارد خواهد شد.

به همین دلیل تعویض تسمه تایم باید توسط یک مکانیک و تعمیرکار حرفه‌ای انجام شود و انجام این کار را نباید به هر کسی سپرد.

در موتورهای چهار زمانه  به ازای هر دو دوری که میل لنگ می چرخد، میل سوپاپ یک دور می چرخد و این عمل توسط تسمه تایم صورت می گیرد .

تفاوت بین تسمه تایم و زنجیر تایم چیست؟

قبل از تسمه تایم از زنجیر تایم در موتور خودرو ها استفاده میشد، در واقع زنجیر تایم از قدرت بالاتری برخوردار بود؛  پس چه شد که اتومبیل‌ سازان سراغ تسمه تایم رفتند که خطر پارگی آن بعد از مدتی وجود دارد؟

طراحان به این دلیل سراغ تسمه تایم رفتند که سر و صدای کمی در بخش موتور اتومبیل تولید می‌کند. در واقع زنجیر تایم به دلیل جنس فلزی، سر و صدای زیادی داشت ، در ضمن اگر تسمه تایم پاره شود قطعا آسیب‌دیدگی موتور کمتر از زمانی است که زنجیر تایم پاره شود.

البته احتمال پارگی زنجیر تایم بسیار پایین است، اما اگر این اتفاق بیفتد میزان آسیب‌ دیدگی بقدری خواهد بود که شاید مجبور شوید کل موتور را عوض کنید.

امروزه استفاده از هم تسمه تایم و هم زنجیر تایم در اتومبیل‌ها رواج دارد. اتومبیل‌های ۶ سیلندر یا بیشتر از آن سراغ استفاده از زنجیر تایم رفته‌اند که البته استثناهایی هم وجود دارد.

اتومبیل‌ های مدرن و جدید با کنترل صدای زنجیر تایم و به دلیل مقاومت بیشتر، سراغ آن رفته‌اند.

حرف آخر

امیدواریم که شما عزیزان از این وبلاگ استفاده لازم را برده باشید.

پیشنهاد میکنیم دیگر وبلاگ های ما را نیز مطالعه بفرمایید.


خرید لوازم استوک خودرو، لوازم استوک ماشین وارداتی ، لوازم استوک ماشین خارجی ، لوازم استوک ماشین ، لوازم استوک اتومبیل، واردات لوازم یدکی استوک خودرو، خرید لوازم یدکی خودرو استوک.، قیمت لوازم یدکی استوک خودرو، واردات لوازم یدکی خودرو از دبی، خرید لوازم یدکی استوک ، بهترین لوازم یدکی خودرو در ، فروشگاه لوازم یدکی استوک ، خرید دینام استوک،خرید استارت استوک، استارت استوک ، دینام استوک.، موتور استوک ،خرید موتور استوک در گناوه ، انجین استوک در گناوه، خرید موتور کامل استوک در گناوه ، گیربکس استوک ، گیربکس استوک در گناوه، کمپرسور کولر استوک ، کوییل استوک در گناوه، ای سی یو استوک ، پمپ هیدرولیک استوک ،.گیربکس دستی دست دوم درگناوه ،.گیربکس اتوماتیک استوک ، گیربکس استوک در گناوه ، گیربکس دست دوم در گناوه ، گیربکس دست دوم خودرو چینی , لوازم استوک در گناوه , گیربکس استوک ماشین ,
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان